پایگاه اطلاع رسانی مسجد امام علی(ع)مهدیشهر

نسخه آزمایشی

پایگاه اطلاع رسانی مسجد امام علی(ع)مهدیشهر

نسخه آزمایشی

نخستین روایتگر عاشورا را بشناسید

يكشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مسجد امام علی(ع) مهدیشهر،پنجم جمادی الاولی پنجم هجری قمری، خانه ی کوچک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مدینه با قدوم دختری از تبار بهشتیان غرق نور و شادی شد. زینب به معنای زینت پدر، نامی بود که برای او برگزیدند.

ام الحسن و ام کلثوم کنیه هایی هستند که برای بانوی صبر و ایثار برشمرده اند و ارادتمندان خاندان اهل بیت(ع) لقب هایی چون صدیقه الکبری، العصمه الصغری، ولیّه الله العظمی، ناموس الکبری، الراضیه بالقدر والقضا، امینه الله، عالمة غیر معلّمه، فهمه غیر مفهمّه، محبوبه المصطفی، قره عین المرتضی، نائبه الزهرا، شقیقه الحسن المجتبی، شریکه الحسین سید الشهداء، زاهده، فاضله، عاقله، کامله، عامله، عابده، محدثه، مخبره موثقه، مظلومه وحیده، عقیله القریش، الباکیه الفصیحه والبلیغه والشّجاعه، عقیله خدا الرساله، رضیعه ثدی الولایه را برازنده ی پیام آور کربلا دانسته اند.

او در دوره ی کودکی از چشمه ی معرفت الهی جدش رسول اکرم(ص)، پدرش حضرت علی(ع) و مادرش حضرت فاطمه(س) سیراب شد و الفبای ایثار، گذشت، صبر و استقامت آموخت تا در میدان امتحانی چون عاشورا سربلند بیرون آید.

این الگوی عفاف و پاکدامنی از همان کودکی ناملایماتی چون غم وفات حضرت محمد(ص) و سپس شهادت مادر ارجمندش را با بردباری و شجاعت تحمل کرد و برای پدر و برادران در جایگاه ولایت همچون تکیه گاهی محکم بود و چون سنگی صبور آلام و اندوه اعضای خانواده اش را از ظلم ها و جورهایی که به ناحق به آنها روا می شد، به جان می خرید و تمام تلاش خویش را برای نشر اسلام حقیقی به کار می بست.

شجاعت و رشادت حضرت زینب(س) در واقعه ی عاشورا، ممتازترین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا که ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه ی امام حسین(ع) و دیگر عزیزانشان در کربلا، سختی و غم اسارت را با شکیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی کوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیکر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.

سرانجام آموزگار مکتب بردباری و رشادت پس از سال ها رشادت و روشنگری در پانزدهم رجب 63 هجری قمری، به دیدار حق شتافت و پیکر مطهر ایشان در دمشق به خاک سپرده شد که اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است. حضرت زینب(س) با به تصویر کشیدن الگوی واقعی یک زن مسلمان، آیین بردباری و شجاعت را در راه دستیابی به حق و بیان حقانیت جاودانه ساخت.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز رحلت حضرت زینب(س) با حجت الاسلام «سید رضا اکرمی» مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت و رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری به گفت و گو پرداخته است.

سید رضا اکرمی، حضرت زینب(س) را یکی از اسوه های بزرگ در فرهنگ و تاریخ اسلام و ایران عنوان کرد و در تشریح علت ارادت همگان نسبت به حضرت زینب(س) یادآور شد: از نظر نسب، ایشان نوه ی پیامبر اسلام و یادگار حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است و خواهر بزرگوارانی همچون امام حسین(ع) و امام حسن(ع) که برای همه شناخته شده اند و در حقیقت از نظر خانوادگی در یک خانواده ی استثنایی می زیست و در آن خانواده مورد احترام همگان بود تا جایی که نام ایشان را خداوند متعال برای او برگزید.

مشاور عالی وزیر کشور شخصیت حضرت زینب(س) را یکی دیگر از دلایل محبوبیت ایشان برشمرد و در توضیح ویژگی های علمی، فکری و عبادی حضرت زینب(س) اظهار داشت: حضرت زینب(س) یک بانوی دانشمند و اندیشمند است، خطبه هایشان در شام و کوفه موقعیت و جایگاه علمی ایشان را نشان می دهد که این بانو به چه میزانی احاطه ی علمی به مسایل قرآنی، حدیثی و تاریخی و سرگذشت پرافتخار اسلام دارند. ایشان در شهر کوفه مراسم تفسیر قرآن برگزار و وقایع تاریخ را برای مردم بازگو می کرد.

کارشناس امور دینی بردباری و صبر را جزو جدا نشدنی از شخصیت حضرت زینب(س) دانست و بیان داشت: کمترین دغدغه و اضطرابی در کارنامه ی زندگی پنجاه و چند ساله ایشان به چشم نمی خورد. مساله ی مقاومت و استقامت حضرت زینب(س) در برابر سختی ها و مصیبت ها از زمان جدش رسول اکرم(ص) آغاز شد و تا نهضت عاشورا ادامه داشت. ایشان بسیار بانوی پرحوصله، پرتحمل، بردبار و بااستقامتی بود.

وی ادامه داد: حضرت زین العابدین او را عالمه غیر المعلمه و فهمه غیر مفهمه عنوان داد یعنی دانشمندی که استاد ندیده و هوشمندی که تمام آنچه را که می داند از آن خود او بوده است و از این جهت پس از حضرت زهرا(س) بانویی به پایگاه و جایگاه حضرت زینب(س) وجود ندارد.

او مسوولیت پذیری را وجه بارز شخصیت حضرت زینب(س) برشمرد و افزود: مسوولیت پذیری آن حضرت بود که سبب شد تا ایشان به زیبایی بتواند، برابر انسانی مغرور و متکبر همچون یزید از امام حسین(ع)، حق و حقیقت دفاع کند و توانست پیام رسانی را به نحو شایسته ای ارایه کند.

مشاور عالی وزیر کشور با ستایش جایگاه حضرت زینب(س) در واقعه ی کربلا و نهضت عاشورا خاطر نشان کرد: حضرت زینب(س) از آغاز تا روز عاشورا همراه و یاور امام حسین(ع) بود و تمام حوادث و صحنه ها را از نزدیک دید و در ذهن خود ثبت کرد و پس از شهادت امام حسین(ع) آنچه را که مشاهده کرده بود و همچنین پیام شهدای کربلا را در خطبه های افشاگرانه ی خویش به درستی به همگان رساند.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی با اشاره به این که اسیران نهضت عاشورا و به ویژه حضرت زینب(س) در زمان اسارت 2 اقدام مهم را انجام دادند، یادآور شد: نخست این که شهیدان را به مردم کوفه و شام معرفی کردند که شهیدان کربلا، آل الله و اهل بیت پیامبر بودند، خارجی، غریبه و افراد بیگانه از اسلام و قرآن نبودند و دیگر آن که قاتلان فرزندان و نوادگان پیامبر را به همه شناساندند.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری حضرت زینب(س)را ام الرزایا و ام المصائب به معنای مادر همه مصیبت ها و گرفتاری ها لقب داد و گفت: حضرت زینب(س) هم پدر و مادرش شهید شده اند و هم خواهر شهیدان امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند و هم مادر 2 شهیدی که در عاشورا هدیه کرده اند و دیگر شهیدان نیز از اقوام و نزدیکان ایشان بوده اند، پس می بایست به او عنوان ام الرزایا و ام المصائب بدهیم یعنی مادر همه مصیبت ها و گرفتاری ها که تعبیر درستی است.

مشاور عالی وزیر کشور افزود: آیت الله همدانی در کتاب «فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی»، 49 لقب، اسم، صفت و کنیه را برای حضرت زینب برشمرده و عایشه بنت الشاطی نویسنده ی مصری می گوید که اگر از من بپرسید که در کربلا قهرمان کیست من نمی گویم که امام حسین(ع) و یا عباس بن علی(ع) قهرمان هستند بلکه می گویم قهرمان حضرت زینب(س) است. زیرا آنها مرد بودند جنگیدند، کشتند و کشته شدند، ولی حضرت زینب(س) بانویی که با وجود این همه مصایب، اما راه حق و مستقیم را کنار نگذاشت، پس باید او را قهرمان معرفی کرد.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی درباره ی وظیفه ای که ارادتمندان اسوه ی صبر و ایثار دارند، یادآور شد: با مطالعه و تحقیق درباره ی زندگی حضرت زینب(س) می بایست با شخصیت علمی، عبادی، عرفانی و دینی ایشان آشنا شد و بانوان مسلمان به هر مقدار که امکان پذیر است خلق، رفتار، آرمان و اندیشه حضرت زینب را الگو قرار بدهند تا هم در دنیا سعادتمند باشند و هم در آخرت از شفاعت ایشان بهره مند بشوند.

منبع:روضه نیوز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">